onsdag 11 mars 2009

Prinsessgröt - nyttigfnattig vardagslyx

Dottern hade en prinsessperiod och då fick denna variation havregrynsgröt detta namn. Den är fortfarande lika god och lite lyxigare tycker jag.

Till 1 port behövs:

0,5 dl havregryn
0,5 dl rågflingor
0,25 -0,5 äpple
1 msk russin
1 krm salt
2 dl vatten

Gör så här:
Tärna eller grovriv äpplet (om man river behöver man inte skala, kärna bara ur klyftor av lagom storlek och riv tills bara skalet är kvar ). Blanda med alla andra ingredienser i en tallrik och kör i mikron i 2 min. (Eller tills det är lagom grötigt)

Gör du fler protioner - koka i kastrull under omrörning det gär snabbare.

Ät med sylt/socker och mjölk!

Jan Mattsson i Lövgärdet har skrivit en sång om havregrynsgrötskok - När jag varknar efter sena natten som att släpa sig upp ur dyn, då tar jag två deciliter vatten och en deciliter gryn..... med härlig blueskänsla. Kom och var med på Refugee Support Camp, så lovar jag dig god gröt, härlig gemenskap och jag lär dig Jans sång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar