lördag 21 mars 2009

Genvägs lasagne - vegetarisk

Jag borde inte dela med mig av recept tror jag, alltför mycket i min matlagning går på en höft. Så kanske ska Du se mina recept som inspiration till egna påhitt. Här kommer en snabbvariant på lasagne som dessutom blir precis så lyxig som man gör den. Perfekt fredagskvällsmat.

4 port:

1 pkt färsk lasagneplattor
1-2 pkt färdig pastasås
1 litet pkt keso
50 - 100 g feta ost
1-2 dl riven ost

1 squash - i skivor
alt.
10 färska champinjoner
alt.
1 påse färsk spenat
lite matfett att fräsa grönsaken i

Gör så här:
Smula fetaosten och blanda med keson.
Fräs squashen/campinjonerna/spenaten i lite matfett till de blivit "tillagade".
Smörj en ugnsfast form (helst fyrkantig det blir enklast så), häll lite pasta sås i botten. Lägg ett lager lasagneplatta, sedan varavar man kesoblandning, fräst grönsak och pastasås och lasagneplatta tills allt är slut. Strö på riven ost! Grädda i 200o i 20-30 min. Servera med en god grönsallad!

LYXIG SKALDJURSVARIANT
Byt ut grönsakerna mot musslor eller musslor och skalade räkor (frusna skalade räkor funkar bra).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar